Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä lisäinformaatiosta olisi eniten hyötyä hakkuukoneen kuljettajille työskentelyn aikana harvennuksilla sekä määritellä kuljettajan työtä avustavan järjestelmän ominaisuuksia. Tutkimus perustui 60 hakkuukoneen kuljettajan haastattelun tuloksiin.
Harvennuksessa metsän kasvu ohjataan laadultaan parhaisiin ja elinvoimaisimpiin puihin. Koneellinen harvennushakkuu on haastava työlaji, sillä hakkuukoneen kuljettajan saama informaatio puustosta hakkuun aikana on usein vajaata ja epätarkkaa. Kuljettaja havainnoi puustoa vain yhdestä suunnasta koneen ohjaamosta. Näin ollen kaikki erilaiset tekniset apukeinot tuottaa kuljettajalle lisäinformaatiota päätöksenteon tueksi ovat tervetulleita.
Tutkimuksen keskeisinä havaintoina oli, että yksittäisten puiden jättämisen tai poistamisen havainnollistamisen sijaan kuljettajille tärkeämpää informaatiota olisi tarkka tieto yksittäisten puiden laadusta ja puuston harvennusvoimakkuudesta. Näiden tietojen pohjalta kuljettaja voisi tehdä lopulliset puuvalinnat suhteessa ympäröivään puustoon ja korjuuolosuhteisiin sekä säätää harvennusvoimakkuuden tavoitteen mukaiseksi. Kuljettajista lähes 90 % käyttäisi sovellusta, jolla voisi seurata harvennusvoimakkuutta.
Nykytekniikalla riittävän tarkan ja kustannustehokkaan laatutiedon tuottaminen yksittäisistä puista on haasteellista vielä lähitulevaisuudessa, mutta harvennusvoimakkuuden seuranta on mahdollista. Haastatellut kuljettajat arvioivat, että puuvalintaa avustavalla järjestelmällä olisi lähinnä positiivisia vaikutuksia hakkuutyöhön: järjestelmä nostaisi korjuutyön laatua ja tuottavuutta sekä auttaisi työssäjaksamisessa.
Tutkimus toteutettiin Stora Enso Metsän toimeksiannosta yhteistyössä Metsätehon ja Itä-Suomen yliopiston kanssa.
Tiedotteeseen liittyvä julkaisu
Lisätietoja
erikoistutkija Heikki Ovaskainen
[email protected]
puh. 050 300 6188
Metsäteho Oy