Hakkuutähteen metsäkuljetuksen työsuoritteen maksatus tehdään nykyisin yleisimmin kahdessa vaiheessa: ennakkomaksu metsäkuljetuksen päätyttyä ja tasauslasku haketuksen jälkeen. Tässä toimintatavassa ongelmakohtina ovat kaksi erillistä maksatusta samasta työstä ja näiden maksatusten välillä raaka-aineessa tapahtuvat, jopa olennaisesti sen määrään vaikuttavat muutokset.
Hankkeessa kehitettiin hakkuutähteen metsäkuljetusmäärän mittaukseen liukuvaan keskiarvoon perustuva menetelmä, jossa metsäkuljetuksen päätyttyä tehdään vain kertamaksatus. Menetelmä perustuu yrittäjän tai kuljettajan ilmoittamaan työmaakohtaiseen kuormalukuun ja kontrollihaketuksista laskettavaan liukuvaan kuormakoon keskiarvoon. Kuormaluvun ja kuormakoon tulona saadaan työmaan hakkuutähteen määrä, jota käytetään maksatuksen perusteena.