Metsäteho

Metsäteho on puunhankinnan tutkimukseen ja kehittämiseen erikoistunut yhtiö.

  • Briefly in English
  • Ota yhteyttä
  • Etusivu
  • Tehokas puuhuolto 2025
  • Tiedotteet
  • Julkaisut
    • Julkaisuhaku
    • Tuloskalvosarja
    • Raportti
    • Tiedote
    • Koulutusmateriaali
    • Seminaarit
  • Projektit
    • T&K-painoalueet
    • HCT
    • Näyttöön perustuva metsätalous
    • Auditointi
    • EFFORTE
  • Yritys
    • Tehokas puuhuolto 2025 -visio
    • Toimintasuunnitelma
    • Yritysesittely
    • Omistajat
    • Hallitus
    • Tutkimustoimikunta
    • Henkilöstö
    • Yhteystiedot
  • Muut sivustot
    • Koneistuttaja-palvelu
    • Puuhuolto.fi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
    • Metsähyvinvointi
    • Metsäalan Johtamisakatemia

Kaukokuljetusjärjestelmät
 

Projektin tehtävät ja tavoitteet

1.10.2013 alkaen on sallittu 8-akselisille ajoneuvoyhdistelmille 68 tonnin ja 9-akselisille 76 tonnin enimmäismassat, mikäli ajoneuvot täyttävät tietyt tekniset vaatimukset, kuten paripyörät perävaunuissa. Uudet yhdistelmämassat kattavatkin jo suurimman osan puukuljetuksista. 1.1.2019 korotettiin yhdistelmien maksimipituudet 34,5 metriin. Pisimpiä yhdistelmämittoja voidaan hyödyntää hakekuljetuksissa.  

Ajoneuvoasetuksessa säädettyjä enimmäismassoja suuremmille yhdistelmille on myönnetty High Capacity Transport (HCT) -kokeilulupia. Yhdistelmien käyttökokeiluihin liittyy monipuolista tutkimusta. Lisätietoa HCT-tutkimuksista.

Metsäteholla on käynnistynyt selvitys nykyistä pidempien ja painavampien LHT-junakuljetusten hyödyntämisestä puukuljetuksissa (LHT = Longer and Heavier Trains). Puun vesikuljetusten osalta selvitetään uudenlaisen operaattorimallin hyödyntämistä ja tiedonkulun kehittämistä kuljetusketjujen tehostamiseksi.

Autokuljetusten turvallisuuden parantamiseksi Metsäteho on toteuttanut yrityskyselyn puukuormien sidontamenetelmistä ja sidonnan ongelmista. Kysely liittyi Oulun yliopistossa laadittuun sidontamenetelmien vertailututkimukseen.

Toimivalla kuljetusinfrastruktuurilla on suuri merkitys puunhankinnan kuljetusketjuille ja metsäsektorin kansainväliselle kilpailukyvylle. Tienpidon resurssien vähentyessä tiedonkulku elinkeinoelämän kuljetusten tarpeista ja ominaisuuksista korostuu. Metsäteho Oy on ollut mukana toteuttamassa mm. Väylävirastolle metsäsektorin kuljetuksia koskeneita selvityksiä. Metsäteho osallistuu jatkossakin aktiivisena toimijana metsäsektoria palvelevien selvitysten tekoon.

Metsäteholla ja Vaisalalla on käynnissä yhteistyössä Väyläviraston kanssa jatkopilotti, jossa pilottiajoneuvoihin kiinnitetyillä matkapuhelimilla kuvataan tiestön olosuhteita ja kuntoa sekä tunnistetaan konenäön ja sensorianalyysin avulla tiestön ongelmakohtia. Tiedonkeruu laajenee kesällä 2019 pohjoismaisen NordicWay2 -hankkeen yhteydessä.

Kuljetuskelpoisuusluokitushankkeessa Arbonaut ja Metsäteho kehittävät mallia, jonka avulla metsäyhtiöt ja kuljetusyritykset voivat kuljetussuunnittelussa ottaa huomioon sorateiden ajantasaisen ajettavuustilanteen. Mallin kehitystyö on jatkoa jo käyttöönotetulle korjuukelpoisuusluokitukselle.

Metsäteho Oy päivittää vuoden 2019 alussa puun autokuljetusoppaan ja uitto-oppaan. Metsätieohjeesta on valmistunut uusi täydennysosuus alkuvuodesta 2018. Ohjetta täydennetään lisää vuoden 2019 aikana.

Projektin alatehtäviä ja liittyviä sivuja

  • Kootusti tietoa HCT-yhdistelmien kokeiluista ja tutkimuksesta: HCT-sivu
  • Autokuljetusopas (Puuhuolto.fi)
  • Uitto-opas (Puuhuolto.fi)
  • Metsätieohjeisto

Valmistuneita tuloksia ja raportteja

  • Metsätehon raportti 246: Puutavara- ja hakeajoneuvojen pidentämisen vaikutukset – Täydennetty versio
  • Metsätehon tuloskalvosarja 9/2018: Kotimaisen puun aluskuljetukset
  • Oulun yliopiston opinnäytetyö: Puutavara-ajoneuvoyhdistelmien kuormansidonta (Mäkinen 2018)
  • Metsätehon tuloskalvosarja 1/2018: Puukuormien sidonta. Kuljetusyrityskyselyn tulokset
  • Metsätehon raportti 244: Tilannekuva ja automatisoitu tiedontuotanto metsäsektorin kuljetuksista
  • Metsätehon tuloskalvosarja 2/2017: Terminaalitoiminnot energiatehokkaassa puutavaralogistiikassa – Loppuraportti
  • Metsätehon tuloskalvosarja 9/2015: Puutavarayhdistelmien akselimassat ja kuormatilan koko
  • Metsätehon tuloskalvosarja 13/2015: Rengaspaineiden säätö puutavara-ajoneuvoissa
  • Metsätehon raportti 238: Ainespuukuljetusten skenaariot 2020
  • Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 30/2015: HCT-ajoneuvoyhdistelmien vaikutus puutavarakuljetusten tehostamisessa – Esiselvitys
  • Liikenneviraston julkaisuja 54/2014: Energiapuuvirtojen valtakunnallinen optimointimalli 2014 – Mallin kuvaus ja käyttömahdollisuudet

Lisätietoja

Pirjo Venäläinen, projektipäällikkö
Asko Poikela, HCT
Markus Strandström, Metsätieohjeisto
(yhteystiedot)

Twiittaa

Kategoriassa: Projekti

Julkaisukategoriat

  • Uutinen
  • Tuloskalvosarja
  • Tiedote
  • Seminaarimateriaali
  • Raportti
  • Projekti
  • Koulutusmateriaali
  • Katsaus
  • Arkisto
    • Julkaisuarkisto
    • Katsausarkisto
    • Opasarkisto
    • Selostearkisto
    • Tiedotusarkisto

Metsätehon projekti

Metsätehon projekti kootaan osaamisalueeltaan toisiaan täydentävistä henkilöistä ja kumppaneista, jotka muodostavat lisäarvoa tuottavan verkoston. Projekti voi olla kooltaan selvitys, hanke tai ohjelma.

Tiiviit asiakasyhteydet ja laaja verkostoituminen ovat toiminnan perusta. Tutkimus- ja kehitystyö suunnataan saavutettavissa olevien hyötyjen ja tulosten hyödyntämisedellytysten perusteella. Metsäteho on toiminut projektiorganisaationa yhtiömuotoisesti vuodesta 2006 alkaen.

Yritysesittely

Metsäteho Oy on ajassa elävä ja tulevaisuuteen katsova puunhankinnan kehittämisyhtiö. Metsätehon toiminnan keskeisinä tavoitteina on tutkia ja … Lue lisää

Metsäteho Twitterissä:

Seuraa käyttäjää @Metsateho
  • Sivuston sisältö
  • Sivuston käyttöehdot
  • Yhteystiedot Metsätehoon
  • Henkilöstö
  • Tietosuoja

Metsäteho Oy
Vernissakatu 1
01300 Vantaa

S-posti: etunimi.sukunimi@metsateho.fi

Lue lisää

Copyright© 2019 Metsäteho Oy

Käytämme sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.OKLue lisää