- Puutavaran HCT-yhdistelmien kokeilut
- Puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmät Suomessa
- Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimus
Puutavaran HCT-yhdistelmien kokeilut
24.1.2023
Tällä sivustolla HCT (High Capacity Transport) -ajoneuvoilla tarkoitetaan yli 25,25 metriä pitkiä tai yli 76 tonnia painavia yhdistelmiä. Raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpia sallittuja mittoja ja massoja koskeva edellinen asetusmuutos tuli voimaan 1.10.2013. Asetuksen perusteluissa esitettiin tarpeelliseksi käynnistää enimmäispainoja tai -mittoja suurempien ajoneuvojen ja yhdistelmien kokeiluja. Traficom on myöntänyt HCT-kuljetuksille ajoneuvo- ja kuljetusreittikohtaisia poikkeuslupia. Poikkeuslupia on myönnetty myös useille puutavara- ja hakeyhdistelmille.
21.1.2019 astui voimaan lainsäädäntömuutos, jolla sallittiin mm. ajoneuvoyhdistelmien kokonaispituuden nosto 34,50 metriin ja vetoauton pituuden nosto 12,00 metristä 13,00 metriin. Pituuden nostoa voidaan hyödyntää kevyiden hakkeiden kuljetuksissa. 13-metrinen vetoauto mahdollistaa kahden pitkän kuitupuunipun kuljettamisen samassa ajoneuvossa. Kaikki HCT-kokeiluissa mukana olevat puutavara- ja hakeyhdistelmät ovat olleet painavampia kuin nykyisin sallittu 76 tonnia. Massojen noston valmistelutilanne on toistaiseksi avoinna. 1.6.2020 lähtien mittoja ja massoja koskevat määräykset ovat sisältyneet uuteen tieliikennelakiin (729/2018). Lakia täydentävät Traficomin määräykset ajoneuvoyhdistelmien sekä autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista.
- Tieliikennelaki
- Traficomin määräys: Autojen ja niiden perävaunujen tekniset vaatimukset (pdf, lataus alkaa suoraan)
- Traficomin määräys: Ajoneuvoyhdistelmien tekniset vaatimukset (voimaantulo 1.4.2021) (pdf, lataus alkaa suoraan)
Puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmät Suomessa
24.1.2023
Orpe Kuljetus Oy
Orpe Kuljetus Oy sai lokakuussa 2014 kokeiluluvan HCT-ajoneuvoyhdistelmälle, jota käytetään UPM-Kymmene Oy:n Itä-Suomen alueen kuljetuksiin. Yrityksellä oli ensin 94-tonnisena ajava yhdistelmä ja keväästä 2018 lähtien 100-tonnisena ajava yhdistelmä. Ajoneuvoa käytetään UPM:n eri tuotantolaitoksia yhdistävällä reitillä, jolla tehdään eri puulajien vaihtoa tuotantolaitosten välillä. Tutkittavassa HCT-konseptissa ajoneuvokapasiteetin käyttö pyritään maksimoidaan mm. meno-paluukuljetuksia hyödyntämällä.
Lisätietoja:
Orpe Kuljetus Oy, toimitusjohtaja Seppo Ora, puh. 040 961 7118
UPM-Kymmene Oyj, Puunhankinnan ja metsätalouden ostopalveluiden hankintapäällikkö Esa Korhonen, puh. 0400 366 991
Ketosen Kuljetus Oy
Ketosen Kuljetus Oy sai kokeiluluvan 104-tonniselle HCT-yhdistelmälle. Ajoneuvo liikennöi Inarista Rovaniemen rautatieterminaaliin. Päivittäin yhdistelmä kävi noutamassa kaksi kuormaa, jolloin ajomatkaa kertyi noin 1 200 km. Kuljetukset käynnistyivät lokakuussa 2015, ja kokeilulupa päättyi joulukuussa 2019. Yritys kuljetti Metsähallituksen puuta.
Yllä: Video Ketosen HCT-yhdistelmästä (Youtube)
Yllä: Ketosen video englanniksi
Lisätietoja:
Ketosen Kuljetus Oy, toimitusjohtaja Teemu Ketonen, puh. 040 5511 316
Metsähallitus Metsätalous Oy, kehityspäällikkö Jouni Karjalainen, puh. 040 7566 209
Veljekset Hannonen Oy
Veljekset Hannonen Oy:n HCT-puutavarayhdistelmän kokonaispaino oli 84 tonnia. Yhdistelmä koostui viisiakselisesta autosta ja viisiakselisesta perävaunusta. Yhdistelmällä kuljetettiin puuta Hammaslahden ja Kesälahden terminaaleista Metsä Groupin tuotantolaitoksiin Lappeenrannassa. Auto liikennöi pääosin pitkin valtatietä 6. Ensimmäisen HCT-yhdistelmän liikennöinti käynnistyi maaliskuussa 2016 ja toisen keväällä 2021.
Lisätietoja:
Veljekset Hannonen Oy, toimitusjohtaja Jukka Hannonen, puh. 0500 583 290
Metsä Group, kehityspäällikkö, operaatiot Janne Soimasuo, puh. 0500 587 099
P&A Trans Oy
P&A Trans Oy:n 84-tonninen HCT-yhdistelmä kuljettaa Metsähallituksen puuta Inarin ja Rovaniemen rautatieterminaalin välillä. Yhdistelmä on varustettu nosturilla ja se hakee puut metsäautoteiden varrelta ilman siirtokuljetuksia. Reitti sisältää valtatie 4:n lisäksi siihen liittyviä sivuteitä. Osalla teistä yhdistelmä voi operoida ympärivuotisesti ja osalla vain talviaikaan tierungon ollessa jäässä. Yhdistelmä koostuu 5-akselisesta kuorma-autosta ja 5-akselisesta varsinaisesta perävaunusta. Yrityksen ensimmäinen kokeilu käynnistyi huhtikuussa 2016 ja toinen kokeilu uudella vetoautolla marraskuussa 2020.
Yllä: Video P&A Transin ensimmäisestä yhdistelmästä: Linkki videoon (Youtube)
Yllä: Video P&A Transin toisesta yhdistelmästä: Linkki videoon (Youtube)
Lisätietoja:
P&A Trans Oy, toimitusjohtaja Pentti Karvonen, puh. 0400 290 560
Metsähallitus Metsätalous Oy, kehityspäällikkö Jouni Karjalainen, puh. 040 7566 209
Kuljetusliike O Malinen Oy
Kuljetusliike O Malinen Oy:n 84-tonninen puutavarayhdistelmä liikennöi Oulun, Kuhmon ja Joensuun välillä. Yhdistelmä haki puuta reitin varrella olevista Metsähallituksen tienvarsivarastoista ja käytti lastaukseen omaa kuormaintaan. Yhdistelmä koostui 5-akselisesta vetoautosta ja 5-akselisesta varsinaisesta perävaunusta. Sen kokonaispituus oli 24,3 m ja omapaino 22,2 tonnia. HCT-kuljetukset käynnistyivät marraskuussa 2016 ja kokeilu on nyt päättynyt.
Lisätietoja:
Kuljetusliike O Malinen Oy, toimitusjohtaja Pasi Korhonen, puh. 0400 586 147
Kuljetusliike O Malinen Oy, kunnossapitopäällikkö Olavi Malinen, puh. 040 5818 632
Metsähallitus Metsätalous Oy, kehityspäällikkö Jouni Karjalainen, puh. 040 7566 209
Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy
Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy:n HCT-hakeyhdistelmät liikennöivät Porissa sijaitsevan Seikun sahan ja UPM Rauman välillä. Ensimmäinen yhdistelmä liikennöi 100 tonnin ja nykyinen yhdistelmä 98 tonnin kokonaispainolla. Yhdistelmillä on toimitettu sahalla syntyvää sivutuotehaketta paperitehtaan raaka-aineeksi. Yhdistelmät koostuvat 3-akselisesta puoliperävaunun vetoautosta, 4-akselisesta puoliperävaunusta ja 5-akselisesta varsinaisesta perävaunusta.
Lisätietoja:
Kuljetusliike Kalevi Huhtala Oy, toimitusjohtaja Kalevi Huhtala, puh. 0400 596 109
UPM-Kymmene Oyj, Puunhankinnan ja metsätalouden ostopalveluiden hankintapäällikkö Esa Korhonen, puh. 0400 366 991
Kuljetusliike Wickström Oy
Wickströmin 85-tonninen hakeyhdistelmä kuljetti sivutuotehaketta UPM:n Pelloksen vaneritehtaalta pääosin Kaukaan tehtaalle Lappeenrantaan, mutta myös Kymin tehtaalle Kouvolaan. Yhdistelmä muodostui 3-akselisesta puoliperävaunun vetoautosta, 4-akselisesta puoliperävaunusta ja 5-akselisesta varsinaisesta perävaunusta.
Lisätietoja:
Kuljetusliike Wickström Oy, toimitusjohtaja Pekka Kopperoinen, puh. 0400 202 193
UPM-Kymmene Oyj, Puunhankinnan ja metsätalouden ostopalveluiden hankintapäällikkö Esa Korhonen, puh. 0400 366 991
Koneurakointi Aki Sammalisto Oy
Sammaliston kaksi HCT-hakeyhdistelmää kuljetti sivutuotehaketta UPM:n Korkeakosken sahalta Rauman, Kouvolan ja Lappeenrannan sellutehtaille. 84-tonninen HCT-yhdistelmä koostui 5-akselisesta, normaalia pidemmästä autosta ja normaalista 5-akselisesta perävaunusta. 91-tonninen HCT-yhdistelmä muodostui 5-akselisesta autosta ja 6-akselisesta perävaunusta.
Lisätietoja:
Koneurakointi Aki Sammalisto Oy, toimitusjohtaja Aki Sammalisto, puh. 0400 737 241
UPM-Kymmene Oyj, Puunhankinnan ja metsätalouden ostopalveluiden hankintapäällikkö Esa Korhonen, puh. 0400 366 991
Kuljetusliike Moilaspojat Oy
Moilaspoikien HCT-yhdistelmä toimii joko 84-tonnisena metsäautona tai 90-tonnisena terminaaliyhdistelmänä.
Lisätietoja:
Kuljetusliike Moilaspojat Oy, Hannu Moilanen
Konnekuljetus Oy
Konnekuljetuksen 90-tonninen yhdistelmä kuljetti Metsä Groupin tehtailta sellupaaleja konsernin muille tehtaille sekä sivutuotteita (kuorta ja purua) bioenergialaitoksille. Paluumatkalla yhdistelmä kuljetti sahojen prosessihaketta Metsä Groupin tuotantolaitoksille. Liikennöinti painottui Keski-Suomen alueelle. Yhdistelmä koostui 5-akselisesta vetoautosta ja 6-akselisesta täysperävaunusta.
Lisätietoja:
Konnekuljetus Oy, toimitusjohtaja Mika Liimatainen, puh. 040 735 7670
Metsä Group, kehityspäällikkö, operaatiot Janne Soimasuo, puh. 0500 587 099
Kari Malmstedt Oy
Malmstedtin 92-tonninen puutavarayhdistelmä kuljettaa puutavaraa Storan Enson eri tuotantolaitosten välillä Itä- ja Kaakkois-Suomessa. Yhdistelmä on 32-metrinen ja koostuu 4-akselisesta vetoautosta, 5-akselisesta täysperävaunusta (b-linkkivaunu) ja 3-akselisesta puoliperävaunusta. Perävaunuissa on erikoismatala runkorakenne suuremman kuormatilan mahdollistamiseksi.
Video Malmstedtin HCT-yhdistelmästä https://youtu.be/tYUk4DsQg2Y
Lisätietoja:
Kari Malmstedt Oy, toimitusjohtaja Kari Malmstedt
Stora Enso Oyj, Kehityspäällikkö Antti Karjalainen
Jouko Peltoniemi Oy
Jouko Peltoniemi Oy:n 85-tonninen puutavarayhdistelmä kuljettaa Lapin metsäteiltä Metsähallitus Metsätalous Oy:n ja Metsä Groupin puuta. Yhdistelmä koostuu 4-akselisesta vetoautosta ja 6-akselisesta perävaunusta ja sen kokonaispituus on 28 m.
Lisätietoja:
Jouko Peltoniemi Oy, toimitusjohtaja Pekka Peltoniemi, puh. 0400 260 861
Metsähallitus Metsätalous Oy, kehityspäällikkö Jouni Karjalainen, puh. 040 7566 209 Metsä Group, kehityspäällikkö, operaatiot Janne Soimasuo, puh. 0500 587 099
Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimus
Puutavaran HCT-yhdistelmien tutkimus on siirretty alasivulle.
Lisätietoja puutavaran HCT-tutkimuksesta
Erikoistutkija Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy
puh. 040 8214 942
[email protected]