Metsäteho Oy toteutti yhteistyökumppaneineen pehmeiden maiden puunkorjuututkimuksen korpikuusikossa Pälkäneellä viime syksynä. Tutkimuksessa selvitettiin metsäkoneiden varustamisen vaikutuksia koneiden maastokelpoisuuteen. Erityisesti tarkasteltiin renkaiden ilmanpaineiden ja telojen käytön vaikutuksia.
Tutkimuksessa renkaiden ilmanpaineiden alentamisella hakkuukoneen maastokelpoisuutta voitiin parantaa huomattavasti. Kun tutkimuksessa alennettiin kuormatraktorin renkaiden ilmanpaineita, ajokertoja pystyttiin lisäämään. Raiteen keskisyvyyteen kuormatraktorin rengaspaineiden alentamisella ei kuitenkaan ollut merkittävää vaikutusta.
Havutuksen laadulla oli erittäin merkittävä vaikutus telattoman kuormatraktorin raiteenmuodostukseen: Kun havutus oli hyvä, raiteita syntyi hyvin vähän. Vastaavasti kun havutus oli keskimääräinen tai huono, raiteet alkoivat syventyä voimakkaasti ajokertojen kasvaessa. Koska hyvän ja tasaisen havutuksen teko on lähes mahdotonta pehmeillä mailla, telattoman kuormatraktorin potentiaalisimpina korjuukohteina voidaan pitää kantavien kivennäismaiden kuusikoiden kesäharvennuksia.
Kun kuormatraktorissa oli kantavat Magnum-telat, tutkimuksessa voitiin tehdä täydet testisarjat, eli kymmenen kuormattuna-ajokertaa ja lisäksi raiteet jäivät pieniksi. Tutkimus osoitti, että kantavilla teloilla ja lisäpyöräratkaisuilla kuormatraktorista voidaan tehdä täysverinen pehmeiden maiden puunkorjuukone. Näin nykykaluston toimintaedellytyksiä parannetaan merkittävästi.
Kolmas kuormatraktoriryhmä tutkimuksessa oli jäykkätelainen umpitelakuormatraktori. Saadut kokemukset olivat hyvät. Havutuksella ei ollut lainkaan yhteyttä raiteenmuodostukseen umpitelakuormatraktorilla. Syy tähän lienee se, että jäykkä telamatto liikkuu kantavimpien paikkojen päällä, eikä ”etsi” heikkoja kohtia, vaan jopa tasaa kulkualustaa. Tehdyn tutkimuksen pohjalta jäykkätelaista umpitelakuormatraktoria voidaan pitää hyvin lupaavana konekonseptina huonosti kantavien maiden ainespuun korjuussa ja varsinkin energiapuun korjuussa, kun tehdään kokopuun korjuu.
Tutkimus osoitti, että korpikuusikon ja muiden pehmeiden maiden harvennussavotassa on hyvät mahdollisuudet onnistua sulan maan aikana, kun:
- Korjuu suunnitellaan hyvin:
- Varastojen hajautus
- Leimikon rajaus ja muoto
- Raskaasti kuormitettujen ajourien sijoitus.
- Ennen korjuuta on ollut useita viikkoja kestänyt kuiva kausi.
- Korjuukalusto varustetaan hyvin.
- Hakkuu tehdään pitäen mielessä metsäkuljetus ja sen vaatimukset:
- Hyvä havutus
- Suorat ja riittävän leveät ajourat
- Lyhyet kannot.
Oheismateriaali:
Tuloskalvosarja 2010 05 Korpikuusikon harvennus
Videot
Lisätietoja:
Nokian-metsäkonerenkaat:
tuotekehityspäällikkö Martti Päivinen
Nokian Raskaat Renkaat Oy
050 554 2614
martti.paivinen(at)nokiantyres.com
Olofsfors-metsäkonetelat:
markkinointipäällikkö Hannu Hypén
Metsätyö Oy
0400 345 402
hannu.hypen(at)metsatyo.fi
ProSilva-metsäkoneet pehmeillä mailla:
toimitusjohtaja Lasse Karilainen
ProSilva Oyj
0500 231 543
lasse.karilainen(at)prosilva.fi
Ponsse-metsäkoneet pehmeillä mailla:
kehitysjohtaja Hannu Airavaara
Ponsse Oyj
0400 255 594
hannu.airavaara(at)ponsse.com
John Deere -metsäkoneet pehmeillä mailla:
metsäasiantuntija Kalle Seppi
John Deere Forestry Oy
040 841 9410
SeppiKalleH(at)JohnDeere.com