Rengaspaineiden säädöllä voidaan parantaa ajoneuvon vetovoimaa liukkaissa oloissa, kulkukykyä pehmeällä alustalla, vähentää tien raiteistumista ja runkovaurioita, pienentää kaluston tärinää ja kuljettajan tärinäaltistusta sekä pidentää renkaiden käyttöikää. Säädön periaatteena on se, että renkaissa pidetään jatkuvasti optimipaine ottaen huomioon kuormitus, tieolot ja ajonopeus.
Rengaspaineiden vaikutusta puutavara-ajoneuvojen käyttöön ja tievaurioihin on tutkittu mm. Kanadassa ja Ruotsissa sekä Skotlannissa. Kokeilut ovat johtaneet rengaspaineiden säätöjärjestelmien käytön yleistymiseen.
Tämän projektin tavoitteena on tuottaa tutkimus- ja kokemustietoa rengaspaineiden säädön käytöstä suomalaisissa puunkuljetusolosuhteissa. Projektissa varustetaan Suomeen ensimmäinen puutavara-ajoneuvoyhdistelmä rengaspaineiden säätöjärjestelmällä. Projekti toteutetaan vuoden 2008 aikana.
Tutkimusosapuolet ovat:
Tampereen teknillisen yliopiston maa- ja pohjarakenteiden laitos
Roadscan-ners Oy
Työterveyslaitos
Nokian Renkaat Oyj
Metsäteho Oy.
Projektin rahoittajat ovat:
JVS Niinikoski Oy
Tiehallinto
Työsuojelurahasto
Nokian Renkaat Oyj
Suomen Tieyhdistys ry
Valio Oy
Metsämannut Oy / Finsilva Oyj
Metsäteho Oy.