Raskaan kuljetuskaluston mittoja ja massoja koskevat muutokset saivat lopullisen muotonsa 6.6.2013 vahvistetussa ja 1.10.2013 voimaan astuneessa ajoneuvoasetuksessa. Merkittävimmät muutokset olivat auton teliakselistoille sallittujen kokonaismassojen korotukset sekä uusina yhdistelmätyyppeinä hyväksyttävät 8- ja 9-akseliset 68 ja 76 tonnin yhdistelmät. Tavanomaisten 3-akselisen auton ja 4-akselisen perävaunun muodostaman 60-tonnisen yhdistelmän lisäksi nyt voidaan varustaa erilaisia yhdistelmiä, kuten 3 + 5, 4 + 4 ja 4 + 5-akselisia yhdistelmiä.
Muutos antaa myös hyvät mahdollisuudet erilaisten alkukuljetus + siirtoauto -ketjujen kehittelyyn. Tässä kalvosarjassa esitetään puutavara-autojen kannalta olennaisimmat ajoneuvoasetuksen muutokset sekä tarkastellaan rakenteeltaan erilaisten autojen, perävaunujen ja koko yhdistelmien kuormittumista eri puutavaralajeilla ja eripituisilla kuitupuilla. Kalvoissa esitetään myös käytännössä toteutuneita ajoneuvopainoja ja pyöräkuormia sekä erityyppisten ajoneuvoyhdistelmien aiheuttamaa tierasitusta. Lopussa on kooste akseli- ja ajoneuvopainoja koskevista liikennemerkeistä.
Oheismateriaali:
Tuloskalvosarja 2013 11 Puutavara-autot mitta ja massamuutoksen jälkeen