Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien kokeilut ja tutkimukset jatkuvat. Metsäteho Oy on päivittänyt massojen nostoa koskevien tutkimusten tuloksia ja tilannetta koskevan yhteenvetoraportin. Raportissa esitettävät tulokset ovat osin alustavia ja niitä tullaan tarkistamaan ensi vuoden raporttipäivityksen yhteydessä.
Uusimmassa yhteenvedossa keskeisin lisäys on tierasitustutkimusten tulosten esittely. Tutkimusten mukaan suuretkaan HCT-yhdistelmät eivät lisää paksupäällysteisten teiden uraantumista. Ohutpäällysteisistä teistä paksuimmilla tierasitus ei kasvane, mutta erikokoisille HCT-yhdistelmille soveltuvien teiden määrittäminen vaatii tarkentamista. Myös sorateiden ja siltojen osalta lisätutkimus on tarpeen.
HCT-yhdistelmien vaikutuksia kuljetustehokkuuteen ja -kustannuksiin, polttoaineen kulutuksiin ja päästöihin on tarkistettu ja päivitetty vuoden 2018 kuljetusvolyymeille. Suuremman hyötykuormaosuuden myötä HCT-yhdistelmät vähentäisivät vuosittain jopa 102 000–224 000 puutavara- ja 12 000–42 000 hakekuormaa 76-tonnisiin yhdistelmiin verrattuna. Alustavien laskelmien mukaan puutavaran ja sivutuotehakkeen kuljetuskustannukset vähentyisivät 17,8–82,7 milj. € vuodessa. Puutavarakuljetuksissa polttoaineen kulutus laskisi 5,6–20,1 % (per tuoretonni 100–300 km:n kuljetusmatkalla) ja hakekuljetuksissa 6,5–16,4 % (per tuoretonni 50–300 km:n kuljetusmatkalla). Hiilidioksidipäästöt vähentyisivät vastaavassa suhteessa.
HCT-tutkimusten osalta käynnissä on talviajan korkeampia painorajoituksia tutkiva Winter Premium -hanke, kokeiluiden pohjalta soveltuvimmiksi koettujen HCT-yhdistelmien kartoitus sekä potentiaalisten HCT-käytävien tunnistaminen.
Tiedotteeseen liittyvä julkaisu
Lisätietoja
Pirjo Venäläinen
[email protected]
puh. 040 8214 942
Metsäteho Oy