Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-kokeiluita on ollut käynnissä vuodesta 2014 lähtien. Mukana olevien yritysten mukaan on hyvin erilaisia keinoja hyödyntää eri kokoluokkien yhdistelmiä, ja tehokkuuteen vaikuttavat mm. kuljetusyrityksen ja toiminta-alueen tarpeet. Tärkeänä yritykset näkevät esimerkiksi siltojen kantavuuden huomioimisen ja meno-paluukuljetusten toimintamallit. Metsätehon tuloskalvosarja 5/2021: Puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmät ja kuljetusketjut (pdf 1 Mt) Tiedote […]
Lue lisää...Yritykset hyödyntävät monia erilaisia HCT-yhdistelmiä
Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-kokeiluita on ollut käynnissä vuodesta 2014 lähtien. Mukana olevien yritysten mukaan on hyvin erilaisia keinoja hyödyntää eri kokoluokkien yhdistelmiä, ja tehokkuuteen vaikuttavat mm. kuljetusyrityksen ja toiminta-alueen tarpeet.
Lue lisää...HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien kokeilut ja tutkimukset jatkuvat. Metsäteho Oy on päivittänyt massojen nostoa koskevien tutkimusten tuloksia ja tilannetta koskevan yhteenvetoraportin.
Lue lisää...Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset
Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta. Metsätehon raportti 258: Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset (2. väliraportti 18.11.2020) (pdf 5 Mb) Julkaisuun liittyvä tiedote Metsätehon tiedote 19/2020: HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia Puukuljetusten HCT-kokeiluiden internetsivusto www.metsateho.fi/hct Lisätietoja Pirjo Venälä[email protected]. 040 8214 […]
Lue lisää...Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset (1. väliraportti)
HUOM. Tämä (Metsätehon raportti 253) on aiheen 1. väliraportti, jonka on korvannut 18.11.2020 julkastu samanniminen 2. väliraportti (Metsätehon raportti 258). Käytä viittauksissa vain uudempaa raporttia. Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta. Metsätehon raportti 253: Puutavara- ja hakeautojen massojen noston […]
Lue lisää...Puutavarayhdistelmien kuormansidontaa tulee kehittää
Puutavarayhdistelmien kuormansidonnan ongelmat ovat aiheuttaneet välillä sidonnan löystymistä ja jopa puun putoamisia teille. Diplomityössä tutkittiin puutavarayhdistelmien onnettomuustilastoja, nykyisin käytössä olevia kuormansidontamenetelmiä Suomessa ja muissa maissa sekä keinoja kuormansidonnan ja siten liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Lue lisää...