Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-kokeiluita on ollut käynnissä vuodesta 2014 lähtien. Mukana olevien yritysten mukaan on hyvin erilaisia keinoja hyödyntää eri kokoluokkien yhdistelmiä, ja tehokkuuteen vaikuttavat mm. kuljetusyrityksen ja toiminta-alueen tarpeet. Tärkeänä yritykset näkevät esimerkiksi siltojen kantavuuden huomioimisen ja meno-paluukuljetusten toimintamallit. Metsätehon tuloskalvosarja 5/2021: Puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmät ja kuljetusketjut (pdf 1 Mt) Tiedote […]
Lue lisää...Yritykset hyödyntävät monia erilaisia HCT-yhdistelmiä
Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-kokeiluita on ollut käynnissä vuodesta 2014 lähtien. Mukana olevien yritysten mukaan on hyvin erilaisia keinoja hyödyntää eri kokoluokkien yhdistelmiä, ja tehokkuuteen vaikuttavat mm. kuljetusyrityksen ja toiminta-alueen tarpeet.
Lue lisää...HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien kokeilut ja tutkimukset jatkuvat. Metsäteho Oy on päivittänyt massojen nostoa koskevien tutkimusten tuloksia ja tilannetta koskevan yhteenvetoraportin.
Lue lisää...Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset
Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta. Metsätehon raportti 258: Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset (2. väliraportti 18.11.2020) (pdf 5 Mb) Julkaisuun liittyvä tiedote Metsätehon tiedote 19/2020: HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia Puukuljetusten HCT-kokeiluiden internetsivusto www.metsateho.fi/hct Lisätietoja Pirjo Venälä[email protected] 040 8214 […]
Lue lisää...Kuljetusten päästöt & HCT
Torstaina 11.11.2020 pidettiin Kuljetusten päästöt & HCT -seminaari verkossa. Seminaarissa esitellään liikenteen ilmastotiekarttoja sekä uusimpia tuloksia päästö- ja HCT-tutkimuksista. Esitykset ovat ladattavissa alta (pdf-tiedostot). Tilaisuuden avaus, toimitusjohtaja Heikki Pajuoja, Metsäteho Oy Fossiilittoman liikenteen tiekartta, liikenneneuvos Saara Jääskeläinen, liikenne- ja viestintäministeriö Tie vähähiiliseen liikenteeseen – liikenteen ja logistiikan tiekartta, toimitusjohtaja Pekka Aaltonen, Logistiikkayritysten Liitto ry Metsäteollisuuden […]
Lue lisää...Puutavara- ja hakeautojen massojen noston vaikutukset (1. väliraportti)
HUOM. Tämä (Metsätehon raportti 253) on aiheen 1. väliraportti, jonka on korvannut 18.11.2020 julkastu samanniminen 2. väliraportti (Metsätehon raportti 258). Käytä viittauksissa vain uudempaa raporttia. Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta. Metsätehon raportti 253: Puutavara- ja hakeautojen massojen noston […]
Lue lisää...Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä
Väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutuksista. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta.
Lue lisää...Ajoneuvojen pituuksia nostetaan
21.1.2019 astui voimaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annettuun asetukseen muutos, jonka myötä ajoneuvojen enimmäispituuksia on nostettu.
Lue lisää...HCT-yhdistelmien vaikutuksia tutkitaan laaja-alaisesti
HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan normaaliliikenteessä sallittua painavampia (yli 76 tonnia) tai pidempiä (yli 25,25 m) pidempiä yhdistelmiä. HCT-yhdistelmillä liikennöinti on luvanvaraista ja määräaikaisia kokeilulupia myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Kokeilulupiin liittyy tutkimusvelvoite. Metsäteho Oy koordinoi puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-tutkimusta.
Lue lisää...