Tutkimuksessa kehitettiin automaattinen laskentamenetelmä, joka tuottaa toimenpidekuviolle ajourat perustuen hakkuukoneen sijaintitietoon puun kaatohetkellä. Tuotetulle ajouraverkostolle voidaan määrittää ajouratunnukset koko kuvion kattavasti. Menetelmän hyvyyttä arvioitiin vertaamalla automaattisesti tuotettuja ajouria maastossa tarkkuuspaikannettuihin ajouriin, ja havaittiin että pituudet ja sijainnit vastaavat toisiaan. Menetelmää voidaan käyttää korjuun laadun omavalvonnassa ja laadunhallinnan automatisoinnissa, kuljettajan apuna työn suunnittelussa sekä pidemmällä aikavälillä korjuun automatisoinnissa.
Tutkimuksessa kehitettiin hakkuukoneen keräämään sijaintitietoon perustuva automaattinen ajourien laskentamenetelmä, jota voidaan käyttää kaikilla StanForD-standardia noudattavilla hakkuukoneilla. Hakkuukoneen sijainti tallennetaan puuta kaadettaessa jokaiselle puulle erikseen. Tutkimuksen aineistona käytettiin operatiivista leimikkoaineistoa Metsäkeskuksen pääkaupunkiseudun inventointialueelta, yhteensä 455 lohkoa kuudelta eri hakkuukoneelta.
Menetelmän avulla tuotetuista ajouraverkostoista selvitettiin toimenpidekuvioittain ajourien kokonaispituus, ajourien osuus kuvion pinta-alasta käyttäen uran leveytenä vakioarvoa sekä keskimääräinen ajouraväli. Tuotettuja ajouraverkostoja verrattiin maastosta tarkkuuspaikannuslaitteella kartoitettuihin ensiharvennusten ajouriin (n =22), ja havaittiin ajourien pituuksien ja sijaintien vastaavan toisiaan hyvin.
Menetelmän etuna on tulosten vertailtavuus riippumatta konemerkistä tai uranauhoitusten asetuksista. Näin määritetty keskimääräinen ajouraväli edustaa koko kuviota kattavasti. Verrattaessa tuloksia hakkuukoneiden karttajärjestelmien tuottamiin ajouranauhoituksiin todettiin, että ajouranauhoitukset eivät sellaisenaan sovellu ajouraverkoston pituuden arviointiin. Ajouranauhoituksilla voidaan kuitenkin jatkossa täydentää puukohtaisesta sijaintiaineistosta tuotettua ajouraverkostoa sellaisista kohdista, joissa hakkuukone on ajanut, mutta puita ei ole kaadettu.
Automaattisesti tuotettua ajouraverkostoa voidaan käyttää mm. omavalvonnassa ajouratiheyden seurannassa ja kuormatraktorin kuljettajan ajo-opastuksessa. Ajouraverkosto on myös käytettävissä myöhemmillä harvennuksilla. Menetelmä on lyhyellä jänteellä askel kohti automaattista puunkorjuun laadunhallintaa ja pidemmällä aikavälillä askel kohti koneellisen puunkorjuun automatisointia.
Lue lisää
Metsätehon tuloskalvosarja 4/2019: Ajourien automaattinen tuottaminen ja ajouratunnusten määrittäminen hakkuukoneen sijaintitietoon perustuen (Tämä tiedote 7/2019 on tiivistelmä julkaisusta)
Julkaisuun liittyy Metsätehon raportti 251: Kohti automaattista puunkorjuun laadun mittaamista
Lisätietoja
erikoistutkija Kirsi Riekki
Metsäteho Oy
[email protected]
puh. 040 660 7802