Entistä suurempi osa kuormatraktorikalustosta soveltuu kahden lyhyen puutavaranipun kuormien metsäkuljetukseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tämän ajotavan edellytyksiä sekä vaikutusta kuormatraktorityön tehokkuuteen. Tulosten mukaan lyhyen puutavaran ajossa voi olla kannattavaa siirtyä kahden nipun kuormiin jo keskimääräistä lyhyemmillä kuljetusmatkoilla. Mutta pitkän puutavaran tuottavuustasoa on vaikea saavuttaa.
Kuormatraktorikalusto järeytyi 2010-luvulla nopeasti. Nykyisessä konekannassa yleisin kokoluokka on 18-19 tonnia, ja uusimpien koneiden tyypillinen omapaino noin 20 tonnia. Kantavuus vaihtelee yleensä noin 70:stä 85 prosenttiin omapainosta.
Tutkimuksessa tehtyjen konevalmistajahaastatteluiden mukaan lähes 70 prosenttia nykyisestä kuormatraktorikalustosta soveltuu sellaisenaan tai on varusteltavissa kahden puutavaranipun kuormien kuljetukseen. Useimmissa konemalleissa se edellyttää ns. jatkoperän asentamista, ja ajotapa on syytä huomioida myös kuormaimen mitoituksessa ja telavarustuksessa. Takapainoinen kuorma lisää painumariskiä ja saattaa vaikuttaa myös koneen ajettavuuteen.
Kahden puutavaranipun kuormien keskikoko on merkittävästi suurempi mutta ei kuitenkaan kaksinkertainen yhden nipun kuormiin verrattuna. Tutkimuksessa kerätyssä aikatutkimusaineistossa kuormien koko kasvoi keskimäärin 77 prosenttia yhden nipun kuormiin verrattuna, ja rankakuormiin verrattuna kasvua oli noin viidennes. Kuormakoon kasvu vaikuttaa todennäköisesti myös ajonopeuteen hidastaen sitä, mutta tätä yhteyttä ei saatu suppeassa aineistossa esiin.
Eri ajotapojen väliset tuottavuuserot vaihtelivat aikatutkimuksessa kuljettajittain. Työvaihetasolla kuormauksen ajanmenekki (min/m3) kasvoi keskimäärin 11 prosenttia ja purkutyön ajanmenekki 26 prosenttia yhden nipun kuormiin verrattuna. Tämän tutkimuksen ja aiempien metsäkuljetusta koskevien aikatutkimusten tuloksiin pohjautuva herkkyysanalyysi osoitti, että kahden nipun kuormat voisivat olla lyhyellä puutavaralla tehokkain ajotapa noin 200 metrin kuljetusmatkoista alkaen, eli nykyistä keskimääräistä 300 metrin kuljetusmatkaa lyhyemmilläkin matkoilla. Pitkän puutavaran tuottavuustasoa on kuitenkin vaikea saavuttaa.
Julkaisut
Metsätehon tuloskalvosarja 11/2022: Puutavaran lähikuljetus yhden ja kahden nipun kuormilla
Lisätietoja
erikoistutkija Asko Poikela
[email protected]
puh. 040 5307159
Metsäteho Oy