Metsäteho

Metsäteho on puunhankinnan tutkimukseen ja kehittämiseen erikoistunut yhtiö.

  • Briefly in English
  • Ota yhteyttä
  • Tehokas puuhuolto 2025
  • Tiedotteet
  • Julkaisut
    • Julkaisuhaku
    • Tuloskalvosarja
    • Raportti
    • Tiedote
    • Koulutusmateriaali
    • Seminaarit
    • Koneellinen puunkorjuu -kirja
  • Projektit
    • T&K-painoalueet
    • Tietietofoorumit
    • Yksityistietiedon palvelualustat (YTPA)
    • HCT
    • Metsäkonetiedon pelisäännöt
    • Auditointi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
  • Palvelut
    • Lastaus- ja purkupaikkakalenteri
  • Yritys
    • Toimintasuunnitelma
    • Yritysesittely
    • Omistajat
    • Hallitus
    • Tutkimustoimikunta
    • Asiantuntijaryhmät
    • Henkilöstö
    • Yhteystiedot
  • Uutiskirje
  • Muut sivustot
    • Koneistuttaja-palvelu
    • Puuhuolto.fi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
    • Metsähyvinvointi
    • Metsäalan Johtamisakatemia

Konenäkö tunnisti tiestön ongelmapaikkoja

  • Metsätehon tiedote 13/2020
  • Julkaistu 2020

Yhteispohjoismaisessa NordicWay2-hankkeessa pilotoidaan erilaisia tiedonkeruumenetelmiä liikenteen turvallisuuteen ja sujuvuuteen vaikuttavien tilanteiden (mm. onnettomuudet, tietyöt) havainnoinnissa. Metsäsektori osallistui Posti Oyj:n ja Vaisala Oyj:n pilottiin, jossa kuvattiin tiestöä matkapuhelinten RoadAI-sovelluksella. Tievideot analysoitiin konenäöllä, jolloin tunnistettiin automaattisesti mm. tiesää, kelirikkoluokka ja soratien tasaisuusluokka.

Metsäsektorin omassa osapilotissa arvioitiin lisäksi tiestövideoiden ja konenäkötulkintojen hyödynnettävyyttä erilaisissa sovelluksissa. Yrityskyselyn mukaan RoadAI:n nähtiin soveltuvan varsinkin kelirikon, lumisen tai sohjoisen tien, jäisen tien tai tien tasaisuuden tunnistamiseen. RoadAI-aineistoa hyödynnettäisiin ensisijaisesti korjuun ja kuljetusten suunnittelujärjestelmien kautta, suoraan RoadAI:n omasta karttakäyttöliittymästä, metsäjärjestelmän tai navigaattorin kautta.

Tien urautumisen konenäkötunnistamista testattiin myös rengaspaineen säätöjärjestelmällä (CTI) varusteltujen puutavarayhdistelmien seurantaan painorajoitusaikana. Muusta liikenteestä johtuen urautumishavaintoja on vaikea kohdentaa kuvausta tekevälle ajoneuvolle. Konenäkömallin luomat automaattiset hälytykset auttaisivat kuitenkin havaitsemaan tien merkittävää urautumista ja nopeuttaisivat tilanteeseen reagoimisessa.    

Lisätietoa hankkeesta saa sivulta www.nordicway.net.

Julkaisut ja videot

Metsätehon tuloskalvosarja 4/2020: NordicWay2 – CTI-minipilotti

Metsätehon tuloskalvosarja 5/2020: Tilannekuva ja automatisoitu tiedonkeruu metsäsektorin kuljetuksista. NordicWay2-osapilotin tulokset.

Video Suomen NordicWay2-piloteista (Youtube)

Video NordicWay2-hankkeesta.

Huom. Koko NordicWay2-pilotin loppuraportti valmistuu loppuvuodesta 2020.

Lisätietoja

Pirjo Venäläinen
puh. 040 8214 942
Metsäteho Oy

Markus Melander
puh. 040 5729 367
Vaisala Oyj  

Twiittaa

Kategoriassa: Tiedote Avainsanoilla: automaatio, cti, kelirikko, konenäkö, liikenneturvallisuus, lumi, tiet, turvallisuus

Julkaisukategoriat

  • Uutinen
  • Tuloskalvosarja
  • Tiedote
  • Seminaarimateriaali
  • Raportti
  • Projekti
  • Koulutusmateriaali
  • Katsaus
  • Arkisto
    • Julkaisuarkisto
    • Katsausarkisto
    • Opasarkisto
    • Selostearkisto
    • Tiedotusarkisto

Metsätehon tiedote

Metsätehon tiedote on tietoisku ajankohtaisesta tutkimuksen ja kehityksen toiminnasta. Tuote soveltuu Metsätehon tuottaman tiedon seuraamiseen. Tiedotetta on julkaistu vuodesta 2008 alkaen.

Julkaisija: Metsäteho Oy

In English: Metsäteho Information Brief

Yritysesittely

Metsäteho Oy on ajassa elävä ja tulevaisuuteen katsova puunhankinnan kehittämisyhtiö. Metsätehon toiminnan keskeisinä tavoitteina on tutkia ja … Lue lisää

Metsäteho Twitterissä:

Seuraa käyttäjää @Metsateho
  • Sivuston sisältö
  • Sivuston käyttöehdot
  • Yhteystiedot Metsätehoon
  • Henkilöstö
  • Tietosuoja

Metsäteho Oy
Vernissakatu 1
01300 Vantaa

S-posti: [email protected]

Lue lisää

Copyright© 2022 Metsäteho Oy