Liikenneviraston, Metsäteho Oy:n ja Vionice Oy:n pilotissa testattiin automaattista tiestötiedon keruuta sekä tiestön olosuhteiden ja kunnon ajantasaisen tilannekuvan esittämistä. Pilotin tavoitteena oli kehittää uudenlaisia tiedonkeruumenetelmiä tiestön täsmäkunnossapidon ja samalla metsäsektorin kuljetusten suunnittelun tueksi.
Tiedon keruu toteutettiin 20 matkapuhelimella, jotka oli kiinnitetty puutavarayhdistelmien ja metsäsektorin toimihenkilöiden ajoneuvojen tuulilaseihin. Viominer-sovelluksen avulla puhelimet keräsivät tiestöstä video- ja anturidataa ja välittivät sen käsiteltäväksi konenäkö- ja sensorianalyysilla. Analyysitulokset esitettiin karttakäyttöliittymässä. Pilotissa kerättiin tietoa tiestön keliolosuhteista (lumisuus, jäisyys, märkyys, lumi- ja vesisade), kelirikkotilanteesta, tiestön yleiskunnosta ja heitoista sekä liikennemerkeistä.
Kelitietojen keräämistä ja konenäkökoulutusta helpotti se, että keliaineistoa oli saatavissa kattavasti eri alueilta ja ajankohdilta. Konenäön koulutuksen kehittämisessä tulee panostaa eri talvihoitoluokkien ja niiden toimenpidekynnysten tarpeisiin. Konenäkötuloksia on tarpeen ainakin konenäkömallin koulutusvaiheessa täydentää myös muilla tavoin kerätyillä kelitiedoilla (esim. lämpötilatieto ja muut ajoneuvon CAN-väylätiedot).
Joukkoistettu tiedonkeruu varsinkin alemmalla tieverkolla, jolla tiesääasemaverkko puuttuu, tuo herätteitä talvikunnossapidon täsmäsuunnittelulle. Tiedontuotannon tulee kuitenkin olla hyvin laajaa, jotta ajantasaista kelitietoa syntyy tarpeeksi.
Kelirikkotilanteesta kerättiin sekä video- että anturidataa. Aineistoa ei lievän kelirikkotilanteen takia syntynyt pilotin aikana tarpeeksi. Uudet työkalut nopeasti vaihtelevan kelirikkotilanteen havainnollistamiseksi sekä valtion alemmalla tieverkolla että yksityistieverkolla ovat kuitenkin tarpeellisia.
Puhelimien anturidatan pohjalta muodostettiin yleisarvio tieverkon kunnosta 20 metrin välein. Kuntoarvolle on jatkossa tarpeen laatia omat asteikot tieluokittain. Anturidata toimii hyvin myös pistemäisten kunto-ongelmien (heitot, kuopat, kivet) herätteenä. Anturidataa täydentävä kuva-aineisto auttaa tilanteen ja tarvittavien toimenpiteiden arvioinnissa.
Joukkoistettu tiestötiedon keruu osoittautui pilotin aikana toimivaksi ja jo lyhyelläkin aikajänteellä käyttöönotettavaksi ratkaisuksi. Pilotin jatkotoimenpidetarpeiksi tunnistettiin mm. 1) kerätyn tiestötiedon integrointi tienpidon ja kuljetussuunnittelun järjestelmiin, 2) eri lähteistä joukkoistettua tiestötietoa yhdistävän palvelualustan pilotointi ja 3) joukkoistamalla kerätyn tiedon pelisääntöjen ja liiketoimintamallien kehittäminen.
Julkaisut
Metsätehon raportti 244: Tilannekuva ja automatisoitu tiedontuotanto metsäsektorin kuljetuksista
Lisätietoja
Pirjo Venäläinen
puh. 040 8214 942
Metsäteho Oy
Markus Melander
puh. 040 5729 367
Vionice Oy
Otto Kärki
puh. 029 534 3330
Liikennevirasto