Metsäyhtiöiden autokuljetusten sähköistäminen (MESI) -hankkeen tavoitteena on tuottaa metsäyhtiöille ja metsäsektorin kuljetusyrityksille tietopohjaa täyssähköisiä autokuljetusratkaisuja koskevan päätöksenteon tueksi. Hanke saa Traficomin sähköisen raskaan liikenteen avustusta. Hankkeen ensimmäinen väliraportti kuvaa alkuvaiheen kirjallisuusselvityksen tuloksia. Selvitys painottuu täyssähkökuorma-autojen ja niiden latausinfrastruktuurin nykytilan ja kehitysnäkymien kuvaamiseen. Lisäksi tarkastellaan metsäsektorin kuljetusten erityispiirteitä sähköistämisen näkökulmasta.
Täyssähköiset kuorma-autot ovat yksi päästövähennyskeino, jolla tuetaan Euroopan unionin ja Suomen päästövähennystavoitteita. EU:ssa on hiljattain hyväksytty ja on parhaillaan neuvotteluissa sääntelyä kuljetusten päästöjen vähentämiseksi. Sääntelystä seuraa velvoitteita mm. autonvalmistajille, eri käyttövoimien jakelijoille ja kansallisen jakeluinfrastruktuurin toteuttamiselle. Näin ne vaikuttavat eri käyttövoimien tarjontaan ja keskinäisiin kustannuseroihin.
Metsäsektorin kuljetuksissa on alueittain ja tavaralajeittain eroja keskikuljetusmatkojen, kuljetusreittien säännöllisyyden ja taajamiin/haja-asutusalueelle painottumisen suhteen. 76-tonnisten yhdistelmien osuus kuljetuksista on suuri. Varsinkin metsästä lähtevien puukuljetusten sähköistämisessä nähdään haasteita. Silti ensimmäisiä kokeiluita ja tutkimuksia sähköisillä puutavarayhdistelmillä on käynnistynyt Ruotsissa, Australiassa ja Skotlannissa. Kokeiluita tulee käynnistymään myös Suomessa.
Täyssähkökuorma-autojen ensimmäinen julkinen latausasema Suomessa avattiin marraskuussa 2023. Uusia asemia on tulossa kymmeniä eri puolille Suomea. Lisäksi on toteutettu latausasemia yritysten terminaalialueille. Parhaillaan on käynnissä liikenne- ja viestintäministeriön jakeluinfraohjelman valmistelu. Yli 60-tonnisia akkukäyttöisiä täyssähkökuorma-autoja on jo tarjolla Volvolla ja Scanialla. Testeissä on ollut mukana jopa 80-tonninen yhdistelmä.
Täyssähkökuorma-autojen etuja ovat niiden nollapäästöisyys sekä edulliset käyttökustannukset. Keskeisiä haasteita ovat auton korkea hankintahinta ja uuteen käyttövoimaan siirtymiseen liittyvät riskit. Julkinen latausinfra tulee kehittymään lähivuosina. Voimaan astuva uusi sääntely ja akkuteknologian kehitys pienentävät jatkossa sähkö- ja dieselajoneuvojen kustannuseroa. Sähkökuorma-autojen lisäksi on osin jo tarjolla ja osin tuloillaan muitakin vaihtoehtoisia käyttövoimia (biokaasu, vety, sähköpolttoaineet).
Sähkökuorma-autojen yleistyminen edellyttää eri toimijoilta (kuljetusyritykset, kuljetusten antajat, latauspalveluiden ja -infrastruktuurin tarjoajat, ajoneuvovalmistajat, julkinen sektori) alueellisia kehittämiskokonaisuuksia.
Metsäyhtiöiden autokuljetusten sähköistäminen (MESI) -hanke saa liikenne- ja viestintäviraston Traficomin myöntämää sähköisen raskaan liikenteen avustusta EU:n elpymis- ja palautumistukivälineestä.
Julkaisut
Metsätehon raportti 267: Metsäyhtiöiden autokuljetusten sähköistäminen (MESI). Kirjallisuusselvitys.
Hankekuvaus
MESI – Metsäyhtiöiden autokuljetusten sähköistäminen
Lisätietoja
erikoistutkija Pirjo Venäläinen
[email protected]
puh. 040 8214 942
Metsäteho Oy
erikoistutkija Asko Poikela
[email protected]
puh. 040 5307159
Metsäteho Oy