Karttaohjelmistojen ja GPS-paikannuksen käyttö hakkuukoneissa kuljettajan apuvälineenä on yleistynyt voimakkaasti. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää voitaisiinko olemassa olevia laitteistoja käyttää hakkuutyön helpottamisen lisäksi paikkatiedon keräämiseen hakkuun yhteydessä. Tutkimuksessa selvitettiin GPS-paikannuksen tarkkuutta, sekä kokeiltiin hakkuupoistuman paikantamista ja leimikon rajojen kartoitusta avohakkuilla. Tutkimuksessa ei kehitetty valmiita teknisiä sovelluksia, vaan testattiin tiedonkeruun perusteita koejärjestelyjen avulla.
Tutkimuksessa selvitettiin sekä useamman GPS-havainnon keskiarvona lasketun hakkuukoneen työpistesijainnin paikantamistarkkuutta että yksittäisen paikannushavainnon tarkkuutta. Hakkuukoneen GPS:llä paikannettujen työpisteiden ja todellisen sijainnin etäisyyden keskiarvo oli 3,0 metriä koko aineistossa. Työpisteistä 95 % sijaitsi alle 6,4 metrin päässä todellisesta. Yksittäisen paikannushavainnon etäisyys todellisesta sijainnista oli keskimäärin 4,9 metriä. Yksittäisistä paikannushavainnoista 95 % oli alle 12,9 metrin päässä todellisesta sijainnista.