Metsäteho

Metsäteho on puunhankinnan tutkimukseen ja kehittämiseen erikoistunut yhtiö.

  • Briefly in English
  • Ota yhteyttä
  • Tehokas puuhuolto 2025
  • Tiedotteet
  • Julkaisut
    • Julkaisuhaku
    • Tuloskalvosarja
    • Raportti
    • Tilastot ja tilannekuvat
    • Tiedote
    • Koulutusmateriaali
    • Seminaarit
    • Koneellinen puunkorjuu -kirja
  • Projektit
    • T&K-painoalueet
    • Tietietofoorumit
    • Yksityistietiedon palvelualustat (YTPA)
    • HCT
    • Metsäkonetiedon pelisäännöt
    • Auditointi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
  • Palvelut
    • Lastaus- ja purkupaikkakalenteri
  • Yritys
    • Toimintasuunnitelma
    • Yritysesittely
    • Omistajat
    • Hallitus
    • Tutkimustoimikunta
    • Asiantuntijaryhmät
    • Henkilöstö
    • Yhteystiedot
  • Uutiskirje
  • Muut sivustot
    • Koneistuttaja-palvelu
    • Puuhuolto.fi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
    • Metsähyvinvointi
    • Metsäalan Johtamisakatemia

Puutavaran autokuljetus tehokkaammaksi

  • Kirjoittaja Antti Korpilahti
  • Metsätehon tiedote 1/2012
  • Julkaistu 2012

tiedote_2012_01_product
Metsätehossa on tehty tarkasteluja mahdollisuuksista suurentaa puutavara-autojen kokonaispainoja ja hyötykuormaa. Liikennevirasto on tuonut työhön kalustoteknistä asiantuntemusta ja laskentatekniikkaa. Niiden avulla on voitu varmistua siitä, että kaluston mitoitus ja massajakaumat pysyvät määräysten puitteissa.

Lähtöajatuksena on, että kuormatilaa ja kuljetuskalustoa voitaisiin hyödyntää nykyistä tehokkaammin sallimalla kuormitus akseli- ja telimassojen mukaan. Nykyisin yhdistelmien kokonaismassat ovat pienempiä kuin ajoneuvojen ja akselien yhteenlasketut enimmäismassat. Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät olisivat nykyisten kaltaisia auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmiä ja myös enimmäispituudeltaan nykyisten säädösten mukaisia.

Kokonaismassaa voidaan lisätä ja tierasitusta jakaa tasaisemmin lisäakselien avulla. Vaikka kokonaismassa suurenee, niin tierasitus vähenee, koska akseli- ja telimassoja ei lisätä. Puutavarankuljetuksen päästöt suoriteyksikköä kohden vähenevät jos käytetään tehokkaampia ajoneuvoyhdistelmiä.

Suurempien kokonaismassojen yhdistelmät ovat yhtä vakaita tai vakaampia kuin nykyiset yhdistelmät. Vaihtoehdoissa pyritään parantamaan vetoauton ja perävaunun massasuhdetta, eli kuormittamaan vetoautoa nykyistä enemmän suhteessa perävaunuun. Nykyaikaisissa ajoneuvoyhdistelmissä on myös tehokkaat ja vakautta lisäävät jarrujärjestelmät, jotka mahdollistavat esitetyn kaltaisten raskaampien ajoneuvoyhdistelmien käytön.

Työn tuloksia on käytetty perusteluina mm. kun liikenneministeriöltä on haettu lupia tehokkaampien ajoneuvoyhdistelmien kokeiluun ja ehdotukseen kokonaispainojen korottamiseksi pysyvästi.

Oheismateriaali:
Tuloskalvosarja 2012 01 Puutavaran autokuljetus tehokkaammaksi

Lisätietoja:
yli-insinööri Olavi H. Koskinen, Liikennevirasto
puh. 020 637 3547
olavi.koskinen(at)liikennevirasto.fi

Twiittaa

Kategoriassa: Tiedote

Julkaisukategoriat

  • Uutinen
  • Tuloskalvosarja
  • Tiedote
  • Seminaarimateriaali
  • Raportti
  • Projekti
  • Koulutusmateriaali
  • Katsaus
  • Arkisto
    • Julkaisuarkisto
    • Katsausarkisto
    • Opasarkisto
    • Selostearkisto
    • Tiedotusarkisto

Metsätehon tiedote

Metsätehon tiedote on tietoisku ajankohtaisesta tutkimuksen ja kehityksen toiminnasta. Tuote soveltuu Metsätehon tuottaman tiedon seuraamiseen. Tiedotetta on julkaistu vuodesta 2008 alkaen.

Julkaisija: Metsäteho Oy

In English: Metsäteho Information Brief

Yritysesittely

Metsäteho Oy on ajassa elävä ja tulevaisuuteen katsova puunhankinnan kehittämisyhtiö. Metsätehon toiminnan keskeisinä tavoitteina on tutkia ja … Lue lisää

Metsäteho Twitterissä:

Seuraa käyttäjää @Metsateho
  • Sivuston sisältö
  • Sivuston käyttöehdot
  • Yhteystiedot Metsätehoon
  • Henkilöstö
  • Tietosuoja

Metsäteho Oy
Vernissakatu 1
01300 Vantaa

S-posti: [email protected]

Lue lisää

Copyright© 2022 Metsäteho Oy