Selvityksessä vertailtiin nykyistä leveämpien ja korkeampien raakapuu- ja hakevaunujen vaikutuksia junakuljetusten tehokkuuteen. Raakapuujunan kuormatila kasvaisi laskennallisesti jopa 29–36 %, jos vaunun leveys kasvatettaisiin Snps-vaunun 3,390 metristä 3,6 tai 3,7 metriin ja korkeus 4,38 metristä 4,65 tai 4,83 metriin.
Suuremmat vaunut vähentäisivät vuodessa tarvittavien raakapuujunien määrää lähes 2 000 junalla, mikä vähentäisi rataverkon ruuhkaisuutta. Laskelmassa ei otettu huomioon rataverkon rajoitteita suuremmille vaunuille.
Selvitystä varten VR Track (nykyinen NRC Group Finland) toteutti rataverkon estetarkastelun edellä mainituilla vaunujen leveys- ja korkeusmitoilla (tehokkuuslaskelmista poiketen estetarkastelussa käytettiin parivaunuja, joissa yhden vaunun pituus on 13,355 m). Estetarkastelu toteutettiin valituille Pohjois- ja Länsi-Suomen rataväleille. Kriittisiä esteitä havaittiin rataväleillä Tampere–Jyväskylä–Äänekoski ja Laurila–Patokangas.
Selvityksen jatkotutkimustarpeet koskevat rataverkon esterekisteristä puuttuvien liikennepaikkojen sivuraiteiden liikennöitävyyden arviointia ja estetarkasteluiden laajentamista esim. Itä-Suomeen.
VR Transpoint käynnisti heinäkuussa 2019 nykyistä suurempien raakapuuvaunujen koeajot Pohjois-Suomessa.
Tiedotteeseen liittyvä julkaisu
Metsätehon raportti 250: Puutavaran ja hakkeen LHT-kuljetusselvitys
Lisätietoja
Erikoistutkija Pirjo Venäläinen
Metsäteho Oy
040 8214 942
[email protected]