Metsäsektorin yli 76-tonnisten HCT-yhdistelmien kokeilut käynnistyivät syksyllä 2014. Vuosien aikana kokeiluihin on osallistunut lähes 20 erilaista HCT-yhdistelmää. Yhdistelmien kokonaispaino on vaihdellut 84 ja 104 tonnin välillä.
Metsätehon tuoreeseen HCT-tutkimusten yhteenvetoraporttiin on lisätty:
- Päivitetyt puutavarayhdistelmien kustannus- ja polttoaineen kulutuslaskelmat
- Tampereen yliopiston siltarasitustutkimuksen keskeiset tulokset
- HCT-kokeiluyhdistelmien ominaisuuksien vertailu voimassa olevaan lainsäädäntöön ja määräyksiin
- Yrityshaastattelututkimuksen keskeiset tulokset koskien kokemuksia HCT-yhdistelmistä
- Uusimpia HCT- ja verrokkiyhdistelmiä koskevat ominaisuustiedot ja laskelmat.
Seuraava yhteenvetoraportti julkaistaneen keväällä 2023 ja siinä esitetään keskeiset tulokset myös parhaillaan käynnissä olevista tutkimuksista (täydentävä tierasitustutkimus, hakeyhdistelmien päivitetyt laskelmat ja HCT-käytävien tarkastelu).
Keskeisiä tuloksia tähän asti valmistuneista tutkimuksista ovat:
- Puutavarakuljetuksissa HCT-yhdistelmät vähentävät polttoaineen kulutusta ja siten kuljetusten CO2-päästöjä 4–11 % kuljettua tuoretonnia kohden.
- HCT-yhdistelmien vaikutus kuljetuskustannuksiin riippuu kuljetusmatkasta ja yhdistelmän koosta. Terminaaliyhdistelmien osalta kustannustehokkuuteen vaikuttaa toimintamalli, jota käytetään kuorman siirrossa metsäautosta terminaaliyhdistelmään. Parhaimmillaan kustannussäästö on 8–12 % kuljetettua kuutiota kohden. Kustannuslaskelmissa ei ole otettu huomioon mm. meno-paluukuljetuksia tai terminaalivaiheesta mahdollisesti saavutettavia hyötyjä.
- HCT-yhdistelmien avulla voidaan vähentää vuosittaisten puutavarakuormien määrää jopa 84 000–206 000 ja hakekuormien määrää 36 000–130 000. Tämä parantaa kuljetustehokkuuden lisäksi liikenneturvallisuutta. Liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta koskeneissa tutkimuksissa ei ole havaittu, että suuremmat yhdistelmät toisivat merkittävää eroa 76-tonnisiin yhdistelmiin nähden.
- Tähän mennessä tehtyjen tutkimusten mukaan suuretkaan HCT-yhdistelmät eivät lisää paksupäällysteisten teiden uraantumista. Ohutpäällysteiden ja sorateiden osalta on parhaillaan käynnissä tierasitustutkimusta, joten johtopäätöksiä tarkennetaan vuoden 2023 aikana.
- Siltojen osalta on valmistunut ensimmäinen rasitustutkimus. Suurimmillaan HCT-yhdistelmät lisäsivät rasitusta 10 % (varsinkin pitkillä silloilla). Useimmilla 84-tonnisilla ja lyhyillä silloilla rasitusero jää selvästi pienemmäksi. Laskennallista tutkimusta on tarpeen tarkentaa koekuormituksilla.
- Suuremmat yhdistelmät helpottavat kuljettajapulaa (yksi kuljettaja voi kuljettaa kerralla enemmän ja toisaalta terminaaliyhdistelmiä voivat ajaa myös kuljettajat, joilla ei ole metsäpään ajokokemusta).
Julkaisut
HCT-tutkimuksen internetsivu: www.metsateho.fi/hct
Lisätietoja
erikoistutkija Pirjo Venäläinen
[email protected]
puh. 040 8214 942
Metsäteho Oy