Venäjä asetti vientirajoituksia raakapuulle marraskuussa 2021, ja Ukrainan sodan käynnistyttyä helmikuussa 2022 raakapuun tuonti Venäjältä päättyi kokonaan.
Lue lisää...Kotimaisen raakapuun aluskuljetusten kehitysmahdollisuudet sisävesillä
Metsätehon tuloskalvosarja 1/2024: Kotimaisen raakapuun aluskuljetusten kehitysmahdollisuudet sisävesillä (pdf 1,2 Mt)
Lue lisää...Impacts of Higher Vehicles Weights on Timber and Chip Transportation in Finland
Metsätehon tuloskalvosarja 11/2023: Impacts of Higher Vehicles Weights on Timber and Chip Transportation in Finland (pdf 1,6 Mt)
Lue lisää...Ainespuun autokuljetusten päästövähennyskeinojen kustannusvaikutukset
Metsätehon tuloskalvosarja 7/2023: Ainespuun autokuljetusten päästövähennyskeinojen kustannusvaikutukset (pdf 0,8 Mt)
Lue lisää...Puun rautatiekuljetusten toimintamallit kuvattu
Rautatiekuljetusten osuus puun kotimaan kuljetuksista on Metsätehon tilaston mukaan 23 %. Junakuljetukset ovat merkittävässä roolissa erityisesti pitkien etäisyyksien kuljetuksissa. Rautatiekuljetusten suunnittelussa ja toteutuksessa käytettävistä yleisimmistä toimintamalleista on laadittu kuvaus.
Lue lisää...Puutavaran rautatiekuljetusten toimintamallit
Metsätehon tuloskalvosarja 2/2023: Puutavaran rautatiekuljetusten toimintamllit (pdf 0,1 Mt)
Muut julkaisut
Santeri Silvennoisen kandidaatintutkielma
Puutavara- ja hakekuljetusten HCT-tutkimusten uusimpia tuloksia
Metsäsektorin yli 76-tonnisten HCT-yhdistelmien kokeilut käynnistyivät syksyllä 2014. Vuosien aikana kokeiluihin on osallistunut lähes 20 erilaista HCT-yhdistelmää. Yhdistelmien kokonaispaino on vaihdellut 84 ja 104 tonnin välillä.
Lue lisää...Puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutukset
Metsätehon raportti 265: Puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutukset (3. väliraportti)
Tähän väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien nykyistä suurempien puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen nostoa. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista, polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta.
Lue lisää...Ainespuukuljetusten skenaariot 2020
Selvityksen ensisijaisena tarkoituksena oli tuottaa arvioita ainespuukuljetusvirtojen alueellisista painotuksista ja muutoksista uusien tuotantolaitosinvestointien myötä. Koska todellisten kuljetusvirtojen selvittäminen on hyvin työlästä, optimointimallin avulla voidaan karkeasti arvioida puukuljetusten todennäköisimpiä reittejä.
Lue lisää...