Metsäteho

Metsäteho on puunhankinnan tutkimukseen ja kehittämiseen erikoistunut yhtiö.

  • Briefly in English
  • Ota yhteyttä
  • Puuhuollon visio 2030
  • Tiedotteet
  • Julkaisut
    • Julkaisuhaku
    • Tuloskalvosarja
    • Raportti
    • Tilastot ja tilannekuvat
    • Tiedote
    • Koulutusmateriaali
    • Seminaarit
    • Koneellinen puunkorjuu -kirja
  • Projektit
    • T&K-painoalueet
    • Tietietofoorumit
    • Yksityistietiedon palvelualustat (YTPA)
    • HCT
    • Metsäkonetiedon pelisäännöt
    • Auditointi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
  • Palvelut
    • Lastaus- ja purkupaikkakalenteri
  • Yritys
    • Toimintasuunnitelma
    • Yritysesittely
    • Omistajat
    • Hallitus
    • Kehittämisryhmät
    • Henkilöstö
    • Yhteystiedot
  • Uutiskirje
  • Muut sivustot
    • Koneistuttaja-palvelu
    • Puuhuolto.fi
    • Metsähyvinvointi
    • Metsäalan Johtamisakatemia

HCT-yhdistelmien vaikutuksia tutkitaan laaja-alaisesti

  • Metsätehon tiedote 3/2017
  • Julkaistu 2017
  • Kirjoittaja Pirjo Venäläinen

HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan normaaliliikenteessä sallittua painavampia (yli 76 tonnia) tai pidempiä (yli 25,25 m) pidempiä yhdistelmiä. HCT-yhdistelmillä liikennöinti on luvanvaraista ja määräaikaisia kokeilulupia myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Kokeilulupiin liittyy tutkimusvelvoite. Metsäteho Oy koordinoi puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-tutkimusta.

Tällä hetkellä Suomessa liikennöi viisi pyöreän puun HCT-yhdistelmää ja kaksi HCT-hakeyhdistelmää. Lisäksi Trafissa on käsiteltävänä kokeilulupahakemuksia. HCT-yhdistelmien tutkimuksessa tavoitteena on vertailla niitä nykyisiin yhdistelmiin (kustannukset, liikenneturvallisuus jne.). Tutkimustuloksia hyödyntävät viranomaiset, poliitikot, kuljetusyritykset, kuljetusten antajat sekä kuorma-auto- ja laitevalmistajat.

HCT-yhdistelmissä hyötykuorman osuus ajoneuvon kokonaispainosta on suurempi kuin nykyisillä yhdistelmillä. Suuremmilla yhdistelmillä kuljetettua puu- tai haketonnia kohden lasketut kuljetuskustannukset ja polttoaineen kulutus ovat siten jopa yli 15 % matalammat. Suurimmat HCT-yhdistelmät eivät kuitenkaan voi kuljettaa puuta suoraan metsästä käyttökohteeseen, vaan vaativat siirtokuormauksen metsäautosta HCT-yhdistelmään.

Siirtokuormaukseen voidaan käyttää erilaisia ratkaisuita (esim. valmiiksi kuormattujen jalkalavojen vaihto metsäauton ja HCT-yhdistelmän välillä). Siirtokuormaus on järjestettävä niin, ettei se merkittävästi vähennä suuremman ajoneuvoyhdistelmän tuomaa kustannushyötyä. Suurimmatkin HCT-yhdistelmät sopivat hyvin terminaalien tai tehtaiden välisiin kuljetuksiin (esim. sahojen sivutuotehakkeiden kuljetukset). Puukuljetusten HCT-yhdistelmien kuljetuskustannus- ja polttoaineen kulutustutkimusta tehdään Metsäteho Oy:ssä.

HCT-yhdistelmien liikenneturvallisuutta tutkitaan monesta eri näkökulmasta: ajoneuvon stabiliteetti esim. väistötilanteissa, ajolinjat esim. liikenneympyröissä, jarrutusmatkat ja vetolaitteiden kestävyys. Tutkimusta tekee Oulun yliopisto. Lisäksi Aalto-yliopisto on tutkinut Liikenneviraston tutkimuksissa muun liikenteen ohituskäyttäytymistä. Tämän hetkisten tutkimustulosten pohjalta ei ole havaittu merkittäviä eroja nykyisten ja HCT-yhdistelmien liikenneturvallisuudessa.

Suuret yhdistelmät vaativat enemmän akseleita, jolloin kuorman paino jakautuu useammalle renkaalle. Tällä vähennetään ajoneuvon tie- ja siltarasitusta. Heikompitasoilla tieyhteyksillä suuri akselimäärä voi kuitenkin aiheuttaa tierakenteessa veden pumppausilmiön ja siten heikentää tien palautumista. Tie- ja siltarasitusta tutkitaan parhaillaan Tampereen teknillisen yliopiston ja Roadscannersin Liikennevirastolle laatimassa tutkimuksessa. Lisäksi Oulun yliopistolla on käynnistymässä oma, metsäautoteitä painottava tierasitustutkimus. Oulun yliopisto on myös tutkinut HCT-yhdistelmien kääntyvyyttä metsäautoteiden kääntöpaikoilla.

Aivan suurimpien HCT-yhdistelmien ei odoteta tulevaisuudessakaan liikennöivän koko tieliikenneverkolla, vaan niille ehdotetaan omia HCT-käytäviä. HCT-käytävät mahdollistavat tiestö- ja katuverkon, varareittien, huoltoasemien ja terminaalien osalta ongelmattoman liikennöinnin isoilla yhdistelmillä. Puukuljetuksille potentiaalisia HCT-käytäviä voidaan tunnistaa kuljetusvirtaselvitysten ja tieverkkokuvausten avulla. HCT-käytävien tunnistamisessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota alueisiin, joissa ei ole mahdollisuus rautatiekuljetuksiin.

Lisätietoja

Tietoa puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmistä sekä valmistuneista ja käynnissä olevista HCT-tutkimuksista kootaan verkkosivulle www.metsateho.fi/hct.

Twiittaa

Kategoriassa: Tiedote Avainsanoilla: autokuljetus, HCT, kuljetuskustannukset, liikenneturvallisuus, polttoaineen kulutus, tierasitus, ympäristövaikutukset

Julkaisukategoriat

  • Uutinen
  • Tuloskalvosarja
  • Tiedote
  • Tilastot ja tilannekuvat
  • Seminaarimateriaali
  • Raportti
  • Projekti
  • Koulutusmateriaali
  • Katsaus
  • Arkisto
    • Julkaisuarkisto
    • Katsausarkisto
    • Opasarkisto
    • Selostearkisto
    • Tiedotusarkisto

Metsätehon tiedote

Metsätehon tiedote on tietoisku ajankohtaisesta tutkimuksen ja kehityksen toiminnasta. Tuote soveltuu Metsätehon tuottaman tiedon seuraamiseen. Tiedotetta on julkaistu vuodesta 2008 alkaen.

Julkaisija: Metsäteho Oy

In English: Metsäteho Information Brief

Yritysesittely

Metsäteho Oy on ajassa elävä ja tulevaisuuteen katsova puunhankinnan kehittämisyhtiö. Metsätehon toiminnan keskeisinä tavoitteina on tutkia ja … Lue lisää

Metsäteho Twitterissä:

Seuraa käyttäjää @Metsateho
  • Sivuston sisältö
  • Sivuston käyttöehdot
  • Yhteystiedot Metsätehoon
  • Henkilöstö
  • Tietosuoja

Metsäteho Oy
Vernissakatu 1
01300 Vantaa

S-posti: [email protected]

Lue lisää

Copyright© 2023 Metsäteho Oy