Väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutuksista. Tuloksia on mm. kuljetuskustannuksista polttoaineen kulutuksesta, päästöistä ja liikenneturvallisuudesta.
Lue lisää...HCT-yhdistelmien vaikutuksia tutkitaan laaja-alaisesti
HCT-yhdistelmillä tarkoitetaan normaaliliikenteessä sallittua painavampia (yli 76 tonnia) tai pidempiä (yli 25,25 m) pidempiä yhdistelmiä. HCT-yhdistelmillä liikennöinti on luvanvaraista ja määräaikaisia kokeilulupia myöntää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Kokeilulupiin liittyy tutkimusvelvoite. Metsäteho Oy koordinoi puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-tutkimusta.
Lue lisää...CTI-järjestelmät vähentävät tiekuormitusta ja mahdollistavat ympärivuotiset puukuljetukset
Rengaspaineiden säätöjärjestelmän (CTI) avulla pystytään käyttämään tilanteeseen (eli olosuhteisiin, kuormitukseen ja ajonopeuteen) nähden sopivia rengaspaineita jatkuvien maksimipaineiden sijasta. CTI-järjestelmien vaikutuksia kartoittaneiden tutkimusten tuloksia on koottu Metsähallituksen ja Metsäteho Oy:n yhteiseen tuloskalvosarjaan.
Lue lisää...Puutavarayhdistelmien akselimassat ja kuormatilan koko
Metsäteho osallistui Liikenneviraston toimenpanemaan raskaiden ajoneuvojen akselimassatutkimukseen kaudella 2013 – 2014. Metsätehon tutkimus kohdistui puutavara-autoihin. Aineistosta pyrittiin tuottamaan tietoa erityyppisten yhdistelmien massoista ja akselimassoista.
Lue lisää...