Yli 76-tonnisten puutavara- ja hakeyhdistelmien HCT-kokeiluita on ollut käynnissä vuodesta 2014 lähtien. Mukana olevien yritysten mukaan on hyvin erilaisia keinoja hyödyntää eri kokoluokkien yhdistelmiä, ja tehokkuuteen vaikuttavat mm. kuljetusyrityksen ja toiminta-alueen tarpeet. Tärkeänä yritykset näkevät esimerkiksi siltojen kantavuuden huomioimisen ja meno-paluukuljetusten toimintamallit.
Metsäteho selvitti haastattelututkimuksella HCT-kokeiluissa mukana olevien kuljetusyritysten, metsäyhtiöiden sekä kuorma-auto-, perävaunu- ja vetolaitevalmistajien näkemyksiä soveltuvimmista HCT-yhdistelmistä ja niiden hyödyntämisestä. Jo kokeiluissa olevien yhdistelmätyyppien lisäksi haastatteluissa nousi esille jonkin verran muitakin ratkaisuita (esimerkiksi kokeiluyhdistelmistä eroavia kokonaispainoja tai -pituuksia sekä linkkiperävaunuihin ja pikakiinnitteisiin akseleihin perustuvia ratkaisuita). Haastatteluissa esitettiin eriäviä näkemyksiä eri kokoluokkien HCT-yhdistelmien hyödynnettävyydestä tiestön, kustannustehokkuuden ja liikenneturvallisuuden kannalta. Toisaalta monessa haastattelussa pidettiin tärkeänä, että erilaisia HCT-yhdistelmiä on tarjolla kunkin kuljetusyrityksen ja sen toiminta-alueen tarpeisiin.
Haastatteluissa tunnistettiin monia keinoja hyödyntää yhdistelmiä sekä korkeintaan että yli 76-tonnisena. Keinoja ovat mm. perävaunujen ja vetoautojen erilaiset yhdistelyt ja vaihdot yhdistelmien välillä tai 84-tonnisten yhdistelmien ajaminen 76-tonnisena heikon kantavuuden osuuksilla tai ajanjaksoina.
Massojen mahdollisen pysyväluonteisen nostamisen yhteydessä tärkeänä nähtiin siltojen kantavuudet, meno-paluukuljetuksia lisäävät toimintamallit, nopeat metsä- ja HCT-yhdistelmien väliset kuormasiirrot (valmiiksi lastatut perävaunut ja jalkalavat) sekä tietyillä alueilla HCT-terminaaliverkon kehittäminen (uudet alueet tai nykyisten terminaalialueiden kehittäminen).
Selvityksen tulosten pohjalta tunnistettiin jatkotutkimustarpeita, joita ovat mm. karkeat kustannusarviot haastatteluissa mainituille yhdistelmätyypeille, jotka eivät ole HCT-kokeiluissa mukana, joustavia yhdistelmäratkaisuita koskevat jatkotarkastelut (kustannusrakenteet, soveltuvuus eri puupituuksille, kuljetusten suunnittelu), meno-paluukuljetusten toimintamallit ja erilaisten yhdistelmien ominaisuudet tie- ja siltarasitusten näkökulmasta. Osa näistä jatkotarkasteluista sisällytetään Metsätehon seuraavaan tutkimusyhteenvetoon massojen noston vaikutuksista.
Julkaisu
Metsätehon tuloskalvosarja 5/2021: Puutavaran ja hakkeen HCT-yhdistelmät ja kuljetusketjut
HCT-kokeiluiden internetsivu
Lisätietoja
erikoistutkija Pirjo Venäläinen
puh. 040 8214 942
[email protected]
Metsäteho Oy