Metsäteho

Metsäteho on puunhankinnan tutkimukseen ja kehittämiseen erikoistunut yhtiö.

  • Briefly in English
  • Ota yhteyttä
  • Puuhuollon visio 2030
  • Tiedotteet
  • Julkaisut
    • Julkaisuhaku
    • Tuloskalvosarja
    • Raportti
    • Tilastot ja tilannekuvat
    • Tiedote
    • Koulutusmateriaali
    • Seminaarit
    • Koneellinen puunkorjuu -kirja
  • Projektit
    • T&K-painoalueet
    • Tietietofoorumit
    • Yksityistietiedon palvelualustat (YTPA)
    • HCT
    • Metsäkonetiedon pelisäännöt
    • Auditointi
    • Näyttöön perustuva metsätalous
  • Palvelut
    • Lastaus- ja purkupaikkakalenteri
  • Yritys
    • Toimintasuunnitelma
    • Yritysesittely
    • Omistajat
    • Hallitus
    • Kehittämisryhmät
    • Henkilöstö
    • Yhteystiedot
  • Uutiskirje
  • Muut sivustot
    • Koneistuttaja-palvelu
    • Puuhuolto.fi
    • Metsähyvinvointi
    • Metsäalan Johtamisakatemia

Ajoneuvojen massojen nostolla saavutettavissa kustannus- ja päästöhyötyjä

  • Metsätehon tiedote 21/2019
  • Julkaistu 2019

Yli 76-tonnisten HCT-ajoneuvoyhdistelmien kokeiluissa on ollut mukana yli 10 puutavara- ja hakeyhdistelmää. Yhdistelmien kokonaispainot vaihtelevat 84 ja 104 tonnin välillä. Metsätehon väliraporttiin on koottu tutkimustuloksia koskien massojen noston vaikutuksia kuljetuskustannuksiin, polttoaineen kulutukseen ja siten kuljetusten päästöihin, liikenneturvallisuuteen ja vetolaitteiden kulumiseen. Osa tierasituksia koskevista selvityksistä on vielä kesken, joten niitä koskevat tulokset esitetään myöhemmin ilmestyvässä loppuraportissa.

Suuremman hyötykuormaosuuden myötä HCT-yhdistelmät vähentäisivät vuosittain jopa 72 000–157 000 puutavara- ja 11 000–39 000 hakekuormaa 76-tonnisiin yhdistelmiin verrattuna. Alustavien laskelmien mukaan puutavaran ja sivutuotehakkeen kuljetuskustannukset vähentyisivät 12,1–36,0 milj. euroa vuodessa. Suurimpien HCT-yhdistelmien hyödyntäminen kuljetusketjuissa vaatii uudenlaisia logistisia toimintamalleja, joiden hyötyjä ja lisäkustannuksia ei ole kaikin osin arvioitu.

Puutavarakuljetuksissa polttoaineen kulutus laskisi 5,6–20,1 % (per tuoretonni 100–300 km:n kuljetusmatkalla), ja hiilidioksidipäästöt vähentyisivät vastaavassa suhteessa. Liikenneturvallisuutta koskevissa tutkimuksissa ei ole havaittu, että yli 76-tonnisilla olisi merkittäviä eroja verrattuna nyky-yhdistelmiin.

Väliraportissa on kuvattu erilaisia keinoja, joilla (HCT-)yhdistelmien tierasitusta voidaan pienentää. Näitä ovat mm. CTI eli rengaspaineen säätöjärjestelmät, perävaunujen teleihin sijoitetut lisäpyörät, sorateiden ajantasainen kuljetuskelpoisuusluokitus ja digitaaliset liikenteen ohjauskeinot. Lisäksi yli 76-tonnisten yhdistelmien liikennöinti voitaisiin kohdentaa erityisille HCT-reiteille. Puutavara- ja hakekuljetuksissa ko. reittejä tarvittaisiin HCT-terminaalien ja tuotantolaitosten välille sekä vaihtopuu- ja sivutuotehakekuljetuksissa tuotantolaitosten välille. 84-tonnisia yhdistelmiä on hyödynnetty myös metsästä lähtevissä kuljetuksissa, ja niiden osalta on esitetty reitistöratkaisua, joka eläisi teiden kantavuuden mukaan.

Tiedotteeseen liittyvä julkaisu

Metsätehon raportti 253: Puutavara- ja hakeajoneuvojen massojen noston vaikutukset (väliraportti 16.9.2019)

Puukuljetusten HCT-kokeiluiden internetsivusto www.metsateho.fi/hct

Lisätietoja

Pirjo Venäläinen
[email protected]
puh. 040 8214 942
Metsäteho Oy

Twiittaa

Kategoriassa: Tiedote Avainsanoilla: ajoneuvoyhdistelmät, cti, HCT, HCT-ajoneuvot, kuljetuskustannukset, liikenneturvallisuus, logistiikka, päästöt, polttoaineen kulutus, tierasitus

Julkaisukategoriat

  • Uutinen
  • Tuloskalvosarja
  • Tiedote
  • Tilastot ja tilannekuvat
  • Seminaarimateriaali
  • Raportti
  • Projekti
  • Koulutusmateriaali
  • Katsaus
  • Arkisto
    • Julkaisuarkisto
    • Katsausarkisto
    • Opasarkisto
    • Selostearkisto
    • Tiedotusarkisto

Metsätehon tiedote

Metsätehon tiedote on tietoisku ajankohtaisesta tutkimuksen ja kehityksen toiminnasta. Tuote soveltuu Metsätehon tuottaman tiedon seuraamiseen. Tiedotetta on julkaistu vuodesta 2008 alkaen.

Julkaisija: Metsäteho Oy

In English: Metsäteho Information Brief

Yritysesittely

Metsäteho Oy on ajassa elävä ja tulevaisuuteen katsova puunhankinnan kehittämisyhtiö. Metsätehon toiminnan keskeisinä tavoitteina on tutkia ja … Lue lisää

Metsäteho Twitterissä:

Seuraa käyttäjää @Metsateho
  • Sivuston sisältö
  • Sivuston käyttöehdot
  • Yhteystiedot Metsätehoon
  • Henkilöstö
  • Tietosuoja

Metsäteho Oy
Vernissakatu 1
01300 Vantaa

S-posti: [email protected]

Lue lisää

Copyright© 2023 Metsäteho Oy